Random Thoughts>>
To change the Universe, you have to be able to change yourself first.

Sunday, September 02, 2007

You Speak .. We Don’t Care !!

اتخذت المذيعة الشهيرة مكاناها امام الكاميرا .. وظلت تنكش فى شعرها وزينتها .. وما ان سمعت صرخة المخرج "ثرى تو وان ... هواااااا" حتى تجمدت امام الكاميرا ورسمت ابتسامة عريضه على وجهها وانطلقت:

سيداتى انساتى سادتى يسعدنا ان ننقل لكم على الهواء مباشرة فاعليات المؤتمر الدولى للشباب المصرى والذى يعقد تحت شعار "اتكلم .. اتكلم يابن الشششعب" وبرعاية السيدة الفاضلة .. حرم السيد الفاضل .. والدة البيه الصغير – حماه الله وحفظه ورعاه حتى يصير سيد فاضل هو راخر-, المؤتمر منقول على كل القنوات الفضائية ويشاهده كل سكان العالم وذلك لنقل صورة واقعية عن الواقع المعاصر.

مشاهدينا الأعزاء المؤتمر هو الأول من نوعه فى مصر والشرق الأوسط وجنوب شرق اسيا والاسكا ولن نبالغ اذا قلنا انه الأول من نوعه ايضاً على مستوى قارة انتركتيكا .. وتقام فاعلياته على جزيرة كفر الشيخ فى الساحل الشمالى وهذا بعد جدل طويل بين القائمين على التنظيم لأختيار مكان المؤتمر انتهى باستبعاد الريفيرا ولندن وسويسرا نظراً لطبيعة المؤتمر والذى يقام بهدف فتح باب الحوار للشباب المصرى الغلبان من كل الطبقات لعرض مشاكله وأراءه ولأرساء مبادئ السلام-الديمقراطية واليمقراطية-السلام ونشر الحب والحمام والزيتون بين كل ابناء القطر المصرى وكما قال الشاعر الجهبذ "الحياة حلوة بس نفهمها" وقال ايضاً "اتكلم من القلب" وهو ما استوحي منه شعار مؤتمرنا "اتكلم من القلب .. اتكلم يابن الشششعب".

وتبدأ الأن فاعليات المؤتمر باستقبال وفود الشباب المشارك وفتح باب الحوار للشباب بكل الصدق والصراحة لعرض ما يشغل بالهم.

يتقدم شاب يبلغ من العمر ارخمه –حوالى 25 سنه كده-

-"بسم الله الرحمن الرحيم, انا معتز حماده- المعادى .. صحابى بيقولولى يا زيزو, انا بالنيابة عن صحابى و صاحباتى عاوز اشكركم على المجهود الجبار ده انتوا عملتوا فينا خدمة العمر .. أول مره اصيف فى كفر الشيخ ديه طلعت تحفة .. انا مش مصدق ان مصر فيها حاجات حلوه كده .. وشكراً ليكم كتييييييييير"

-المنصة: شكراً يا معتز .. وهو ده دورنا اننا نوعى الشباب بجمال بلادهم .. وانها افضل بكتير من مصايف اوروبا .

-واحد تانى طالب المجال " هيثم شريف – المهندسين .. احنا بنعانى من مشكلة رهيبة قوى يا عمو ... شارع جامعة الدول العربية بيبقى زحمة قوى يوم الحد والبيتزا بتوصل البيت بارده .. لدرجة انى مش بعرف اكلها ومشمش كمان –القط بتاعى- بيقرف منها .. ضرورى ضرورى يا انكل تحلولنا المشكلة ديه بسرعه الله يخليك"

-المنصة: ماتقلقش يا هيثم احنا حاططين فى اولوياتنا مشاكل الشباب وفى مشروع طموح جداً لتوصيل البيتزا بالهليكوبتر وهاننتهى من تخطيطه سنة 2030 "

فجأه هجم شاب يبدو انه صعيدى من مظهره –حيث انه لا يرتدى البيبيونه- من وسط الحضور على الميكروفون وانتزعه من يد هيثم , الذى صرخ "أى أى ايدى يا همجى".

-الشاب: " عويضه محمد من جرجا .. ايه الكلام الفاضى ده مصيف ايه وبيتزا ايه .. هى ديه مشاكل يابيه امال لو سمعتوا مشكلتى هاتقولوا ايه .. انا يا بيه من طبقة غلبانة فى البلد وابويا على قد حاله مايملكش غير 200 الف فدان و 20 عمارة و3معارض سيارات بس يابيه !!! .. مش ديه مشكلتى يا بيه انا مشكلتى انى من ساعة ماجبت العربيه البى أم بتاعتى وانا مش لاقى توكيل ليها فى النجع .. ومش عارف اروش العربيه.. اشمعنى الواد صميده " واخذ عويضة يبكى بحرقة شديدة .. حتى تفاعل معه الحضور وذرفت الدموع سفاحاً على حال عويضة, وقام احد الشباب يهتف "من حق عويضه يروش زى صميده" وضجت القاعة خلفه بالهتاف.

ومن خلف دموعهم المنهمره قام ضيوف المنصة بتهدئة الحضور وناشدوا من خلال وسائل الأعلام توكيل شركة بى أم فى مصر ان يفتتح فرع فى مكز مدينة جرجا .. والا فأنهم سيقاطعوه ويخاصموه بجد بجد.

وفى نهاية المؤتمر خرجت اللجنة بتوصيات للحكومة لحل مشاكل الشباب المصرى وعدم تجاهلها ..بالأضافى الى عدد من الايجابيات اهمها نقل صورة حية عن حال الشباب المصرى .. والتواصل مع طبقات المجتمع المختلفه .. ونقد الذات بكل موضوعية.

من كواليس المؤتمر: بعد الغداء الفخم.. مال احد كبار الشخصيات على أذن معاونه وقال: " والله براوه عليك ياواد يا عبده , العيال ديه تجنن .. انت جبتهم منين؟؟ "

عبده: "من على قهوة فى بولاق .. قعدين يلعبوا طاولة ومش لاقين تمن المشاريب"

نفس الراجل احد كبار الشخصيات برضه: "ابقى شفهم بقرشين كده .. وبالذات الواد الصعيدى .. ده عجب البهوات قوى قال يروش قال .. هع هع هع" .. عبده "هع هع هع"

ملحوظة: لا يوجد اى تشابه من اى نوع بين اى شخصيات او اماكن او احداث معاصرة .. واللى مصُر على ان فى تشابه .. الكاتب –اللى هو انا- مش مسؤول عن اى شئ يحصله خاصة لو راح ورا مجرة درب التبانة –مش ورا الشمس لأن ورا الشمس اتزحم خلاص ومابقاش فيه مكان هناك-.

وحشنى كل مافيكى وانا تايه فى لياليكى .. بحس بغربة جوايا .. بحس ببرد بحس بشوق وانا خايف .. يامصر فين أراضيكى

6 Comments:

  • انتا بتتريق؟؟
    على فكرة دا بيحصل بجد والي انتا كاتبه هنا حاجة متواضعة قدام الي بيحصل
    أنا للاسف حضرت حاجات من دي كتير وكنت كل مرة بخرج منها بحس باني عندي ذبحة صدريةمن كتر الخنقة
    ومش اعرف أتنفس
    لان البعض يخدعك احيانا ويقولك زي ما بتقول تعالى واتكلم وفي الأخر تلاقي العملية متظبطة على الكام شاب بتوع القهوة الي بتقول عليهم وبيقولوا نفس الكلام
    أذكر لقاء منهم الفيلم الهندي الي بيسموه حوار مع الكبار
    أحب أقولك إن الأسألة فيه بتتعاين وتتراجع وتتغسل وتتعصر من المذيعة المشهورة إياها
    قبل الحلقة
    لحده كده ودا طبيعي بيحصل كتير
    لكن الي مش طبيعي إن السؤال الي ما يعجبهامش تتجاهل صاحبه وخلاص
    لا لازم تجيبه وترخم عليه شوية وتذله وتبهدله وتاخد راحتها وتطلع كبتها وبعدين تسيبه
    أنا شفت واحد حصله كده قدامي
    دا غير إن الأسألة لازم تكون تافهة
    دا شرط لو اتكلمت عن قضية مهمة أو كلام منطقي حتى لو كان مش نقد ما ياكلش معاهم
    وغير كده كتير في البلد بجد الي هنا دا حاجة بسيطة
    ربنا يكون في عوننا
    صحيح لو عايزين حد في مؤتمر قولي علشان انتا عارف عاطلين لغاية ما نشوف الموقف من التجنيد :)

    By Blogger أحمد عماد, at 1:57 PM  

  • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا أول مره أجي هنا....
    بس بجد جامده جداً وصح جداً جداً
    وبجد حاجه تتعب الاعصاب وتجيب ذبحه صدريه على رأي أحمد عماد
    هو في سؤال أو تعجب يعني..الشباب اللي متأجرين علشان يقولوا الكلام ده هما طبعاً الشباب العاطلين اللي على القهاوي زي مانت قلت كده واللي مش لاقين يدفعوا الحساب ازاي بتهون عليهم نفسهم يقولوا الكلام الفاضي ده مش بيحتقروا نفسهم طيب ولا عادي يعني لما هما أكتر ناس عندها مشاكل ومش لاقيه شغل
    ... والعالم الغريبه اللي بتسمع الكلام العجيب ده عادي برضه!!!ا
    على فكره في بلد معينه في فتره من الفترات شبابها كان عنده اكتئاب من مشكله جامده -بس دي بجد- المشكله انهم ياعيني مش لاقين مكان يركنوا فيه عربياتهم !!!ا
    حقيقي ربنا يصبرنا ويرحمنا

    By Blogger Rehab Mostafa, at 12:36 PM  

  • @> احمد عماد
    انا واثق من كلامك ومتأكد ان ده فعلاً بيحصل ومش بشكل فردى .. ده اصبح حاجه شائعة فى اغلب اللقاءات اللى زى كده.
    افتكر قريب كنت بحضر حاجه شبه كده برضه اسمه المؤتمر القومى الأول لشباب مصر فى اسكندرية .. على الرغم انه كان فى نوع من الحرية بس طبعاً حرية مرتبطة بطبيعة الضيف .. يعنى لما يكون وكيل وزراة يبقى اعمل اللى انت عاوزه.. لما يكون وزير حسب هو مغضوب عليه ولا هوا اللى على الحجر (وغالباً اللى على الحجر ماكنوش بيجيبوهم اصلاً حفاظاً على الحجر) وطبعاً ماكنش فى اكبر من كده .. يعنى كان الوزرا بييجوا علشان يتعاقبوا ..
    بس رغم ده كله كان بتنزل تعليمات مشدده على وفود الشباب من مختلف المستويات من مشرف الفوج لعضو هيئة التتدريس , لرئيس الجامعة , لمدير المعسكر للمذيعه اللى اكلمت عنها .. كل واحد مابيفوتش الفرصه انه يكتم اللى يقدر عليه.
    شد حيلك انت بس كده وخد اعفاء واحنا نظبطك فى مؤتمرات زى الرز :D :D

    By Blogger HOssam Sadik, at 6:02 AM  

  • @--> Rehab
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. ياأهلاً وسهلاً بأول زيارة :)
    رداً على سؤالك , الشباب دى ازاى بترضه بانهم يعملوا كده؟
    الغالب اننا اصبحنا فى زمن صعب.. الواحد كل مازادت مشاكله وزادت الأعباء اللى عليه .. كل ما قل اهتمامه بالاخرين .. بمعنى, الشباب ديه مشاكلهم كتيير قوى ومعاناتهم بتزيد كل يوم ومعاها بيزيد اهتمامه بمشاكله الشخصيه وازاى يحلها بأى شكل .. بغض النظر عن الطريقة حتى لو كانت على حساب حال البلد او الاخرين .. ودول على الرغم من انهم ضحايا لوضع اتفرض عليهم .. بس ده عمره ماكان عذر لأن بالمبدء ده كل اللى بيتعمل فينا يبقى قليل .. وطول ما الناس بتفكر كده طول ما المعاناة العامة هاتكتر .

    By Blogger HOssam Sadik, at 6:11 AM  

  • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا برضه اول مرة اجي البلوج ده بس بجد الموضوع عجبني جدا....حتى فكرني باعلان مصر بتتقدم بينا...اكيد طبعا عارفين الاعلان ده اللي انا صراحة مش عرفة اذا كان هو اعلان ولا برنامج ولا فيلم خيال علمي ولا ايه بالظبط بس هو طويل اوي وكله خيال ....والادهى من كدة ان في ناس كمان بتقول رايها سبحان الله.....صراحة مش عارفة الناس دي بتضحك على نفسها ولا على مين بالظبط لان كل حاجة واضحة للكل....يالا هعمل نفسي مش واخدة بالي عشان الضغط والكلام ده

    By Blogger nodaa2006@hotmail.com, at 3:22 PM  

  • it's my 1st time to come here :)

    really an awesome article

    Islam Abdel Baset

    By Anonymous Islam, at 6:09 AM  

Post a Comment

<< Home